Zoals je waarschijnlijk al eens eerder voorbij hebt zien komen, heb ik afgelopen maart een speciale bekroning op mijn werk gewonnen. Sinds die tijd ben ik vele interviews en publicaties verder. Maar deze is zo speciaal, dat ik hem zeker met je wil delen. Wij schoonheidsspecialisten hebben ons vakblad "De Schoonheidsspecialist”, hierin staan alle trends en toonaangevende bedrijven in Nederland vermeld. En rara, wie wordt er in de editie van juli 2014 genoemd? Een speciaal interview, waarin je alles kunt lezen over mijn ideeën achter Noemi Beauty en wat mij onderscheidt van andere salons.
-------------------------
Artikel Vakblad Schoonheidsspecialist:
Newcomer of the year: Danique Wolferink
Newcomer of the Year Danique Wolferink nam met trots haar titel in ontvangst tijdens de Beauty Awards 2014. Met haar 22 jaar is ze op papier een groentje, maar met kennis, ambitie en een prachtig bedrijf laat ze krachtig zien waar ze staat. Tijd voor een bezoek aan Noemi Beauty in het Overijsselse Diepenheim.
Met een brede glimlach neemt Danique Wolferink haar felicitaties in ontvangst. "Ik ben echt supertrots. Mijn vriend spoorde me aan om mee te doen, maar ik had niet gedacht te winnen. Ik bedacht dat een nominatie al een heel goede bevestiging zou zijn van het salonconcept dat ik hier heb neergezet. En dan wordt ineens je naam geroepen. Echt een heel groot compliment!", vertelt de schoonheidsspecialiste in de sfeervolle salon. Ze serveert speciale Noemi-thee met een luxe bonbon erbij. "Dat zijn bijvoorbeeld kleine investeringen die ik heel bewust heb uitgedacht. Alles moet kloppen in de Noemi-beleving”, glimlacht Danique vriendelijk.
Verwennen Tijdens haar opleiding als schoonheidsspecialist, voerde ze het vak uit bij verschillende salons en een wellnessresort. "Die stages zijn erg waardevol, omdat je dan echt kunt zien wat je met je vak kan en wil doen. Ik zag zoveel kansen en mogelijkheden. Bijvoorbeeld het écht verwennen van je klanten en het geven van échte persoonlijke aandacht”. Dat verwennen begint al bij binnenkomst in de Diepenheimse salon. Met lichte kleuren, natuurtinten en hout is de beleving professioneel en rustgevend. Inspirerende teksten op de muur, prachtige beelden die ze tijdens een eigen fotoshoot liet maken zorgen voor de juiste sfeer voor een verwenmoment. Danique: "Ik heb altijd al van 'pamperen’ gehouden. Echt verwennen en alles daarbij tot in de puntjes verzorgen. Noemi is in het jaar dat de salon nu bestaat al echt een merk geworden - een beleving. Tijdens mijn Open Dag vroeg een gast waar er nog meer Noemi’s zijn in Nederland. Ze dacht dat het onderdeel was van een groot landelijk concept, omdat het zo professioneel was. Dat vind ik een groot compliment.”
Oprechte aandacht Eén van de kansen die Danique zag en in haar eigen salon toepast, is het geven van oprechte aandacht, een weldadig gevoel én resultaat. "Geen enkele behandeling is hetzelfde of standaard bij mij. We plannen een afspraak in en pas op dat moment bepalen we wat we gaan doen. Ik kijk eerst naar de huid, stel vragen aan de client over de wensen, geef advies en ga daarna pas behandelen. Op die manier kan ik het beste resultaat leveren en krijgt de client ook echt aandacht. Een bezoek aan de schoonheidsspecialiste kan en mag naar mijn mening nooit 'routine’ zijn. De huid is continue in beweging”, vertelt de specialiste met passie. Met deze doordachte werkwijze voedt ze bovendien haar cliënten op, die hun huid beter begrijpen en kritischer in de gaten houden. "Maar voor hen is een bezoek aan Noemi Beauty bovenal een uniek verwenmoment, waarbij ze heerlijk kunnen ontspannen.”
Leeftijd De jonge onderneemster is zich bewust van haar leeftijd en de negatieve uitwerking die deze op cliënten kan hebben: "Daarom heb ik ook direct gekozen voor een salon op een goede locatie en niet aan huis. Het Noemi concept straalt grote professionaliteit uit. Sommige mensen zijn verbaasd dat ik hier alleen werk en zo jong al een eigen bedrijf heb, maar aan mijn kunde twijfelen ze niet na hun bezoek!”. Noemi Beauty biedt een volledig pakket aan schoonheidsverzorging en huidverbetering waarbij ze onder meer werkt met de producten van Cenzaa. "Die passen qua kwaliteit, werking, maar ook geurbeleving heel goed bij mijn concept.”
Groeiend succes met ambitie De pittoreske omgeving in de provincie Overijsel heeft voor- en nadelen. "Naar de schoonheidssalon gaan is hier echt nog wel iets bijzonders. Daarom is het ook belangrijk dat mijn cliënten het ervaren als een 'uitje’. Er zijn nog erg weinig mannen in mijn salon, die staan er minder voor open in deze regio. Zij denken nog steeds dat het hier om 'make-up & zalfjes’ gaat”, vertelt de onderneemster. Maar het verzorgingsgebied van Noemi Beauty heeft ook voordelen: erg loyale klanten en niet heel veel concurrentie. "Ik merk bovendien dat mijn cliënten uit een groter verzorgingsgebied komen, dan ik had gedacht. Sommige rijden er twintig kilometer voor en dan rijden ze echt een aantal andere salons voorbij. Dat bewijst echt de kracht van het concept Noemi Beauty”, beschrijft Danique met terechte trots.
Imago In haar eerste jaar als ondernemer kon ze veel sneller dan gedacht haar parttime baan opzeggen die Danique er naast had. Bestaande en nieuwe klanten weten Noemi Beauty goed te vinden, maar dat is geen toeval. Met gerichte marketing via onder andere social media en een eigen blog verspreidt de jonge dame haar kennis op een aantrekkelijke manier. "Het is fijn om mensen met deze laagdrempelige communicatiemiddelen te kunnen informeren - ook om de gehele branche een professioneler imago te geven. De moeder van een client van mij was zo verbaasd dat ik de schoonheidsspecialiste was toen ze me zag, want 'je ziet er helemaal niet hoogblond en met een dikke laag make-up uit’. Dat is natuurlijk wel een grappig compliment, maar het is ook de realiteit hoe veel mensen onze branche nog zien”, erkent de vakvrouw. Haar ambitie voor de komende jaren is dan ook om het imago van haar vak te verbeteren en haar naamsbekendheid verder uit te bouwen.
Tekst: Cathelijne Cras www.schoonheidsspecialist.nl
------
Door: Danique Wolferink © | Dit blog zelf gebruiken | Alle rechten voorbehouden |
Comments